Aikeissa hankkia uusi takalaitanostin tai korjauttaa vanha? Korihuolto Moksi myy, huoltaa ja korjaa kaikki takalaitanostimet. Myymme varaosat lähes kaiken merkkisiin takalaitanostimiin. Edustamme Zepro, Dhollandia, BÄR, Dautel, RICC, Sörensen takalaitanostimia ja asennamme, sekä huollamme myös MBB Palfinger perälautanostimia.
Takalaitanostin on edullisinta huoltaa vuositarkastuksen yhteydessä. Erityisen tärkeää on huoltaa perälautanostin ennen talven pakkasia, koska nostimissa on melko pieni öljytilavuus lämpötilavaihtelut aikaansaavat kondenssiveden muodostumista öljyn sekaan. Kuluneiden ja vuotavien sylinterien tiivisteiden välistä pääsee veden lisäksi likaa hydrauliikkaöljyn sekaan. Jo pienikin määrä vettä voi jäätyessään pysäyttää takalaitanostimen toiminnan. Talvella ajoviima vielä lisää öljyssä olevan veden jäätymisriskiä. Säännöllisellä huollolla ja hydrauliikkaöljyjen vaihdolla voidaan varmistaa kuljetuskaluston pysyminen työssään talven tullessa.
Hydrauliikkaletkut vaativat myös jatkuvaa tarkkailua kulumisen ja ajasta johtuvan hapertumisen johdosta. Letkut ovat edullisia varaosia ja ne kannattaa vaihtaa aina yhtä aikaa ja välttyä siten monilta peräkkäisiltä letkujen vaihdoilta. Tämäkin työ kannattaa ennakoida ja tehdä huollon yhteydessä.
Nykyään takalaitanostimet joutuvat aiempaa kovemmalle rasitukselle erityisesti jakoliikenteessä, jossa autokohtaisien ajosuoritteiden määrä on kasvanut. Yksi auto saattaa jakaa päivän aikana yli 50 paikkaa, joissa käytetään takalaitanostinta vähintään kerran. Käyttökertoja tulee helposti yli 10000 kertaa vuodessa.
Jo työturvallisuuden johdosta nostimet tulee pitää kunnossa. Huoltamaton nostin kuluu nopeasti ja aiheuttaa omistajalleen turhia kuluja. Säännöllinen huolto ja voitelu säästävät rahaa ja aikaa, sekä vähentävät yllättäviä ja ennakoimattomia korjausseisokkeja.
Myös viranomaiset edellyttävät takalaitanostimista huolehtimista. Valtioneuvoston päätöksen (856/1998) mukaan sivu- ja takalaitanostimet on tarkastettava vähintään kerran vuodessa ja päätös koskee kaikkia käytössä olevia taka- ja sivulaitanostimia.
Takalaitanostimien valmistajat edellyttävät laitteidensa säännöllistä voitelua, vähintään 2 tai 3 viikon välein. Paineella ja liuotinpesuaineilla tehtävät pesut ovat hyviä ja tehokkaita, mutta myös poistavat voitelurasvan nivelistä. Pesun jälkeen nostin tulisikin voidella.
Helpoin ja kokonaiskustannuksiltaan edullisin tapa huolehtia takalaitanostimen voitelusta on asentaa siihen Movalube-keskusvoitelujärjestelmä. Movalube on kehitetty jo alun perin takalaitanostimia varten. Movalube on erittäin kestävä, siinä on iso rasvasäiliö ja se voitelee takalaitanostimen aina, kun nostinta käytetään. Movalube ei tarvitse sähköä vaan sen käyttövoimana on nostimen hydrauliikka. Se voitelee tarpeen mukaan, ei koskaan turhaan.
Korihuolto Moksi myy ja asentaa aina käyttötarkoitukseensa parhaiten soveltuvan takalaitanostimen. Yhdessä asiakkaan kanssa määritellään nostimen käyttötarve, asennuskohde ja haluttu aikataulu, sekä tietysti huomioimme myös asiakkaan mahdollisen toiveen tuotemerkin suhteen. Tämän jälkeen laskemme tarjouksen.
Suosituin merkki on suomalaisen Cargotecin omistama Ruotsissa valmistettu Zepro takalaitanostin, mutta keskieurooppalaiset Dhollandia, MBB Palfinger, BÄR ja Sörensen ovat myös hankkineet oman kannattajakuntansa.
Korihuolto Moksi Oy | Korjaamo, Varaosat: +358 20 720 9898 | ATP-katsastukset, Movalube: +358 20 720 9895 | info@korihuoltomoksi.fi